Op 19 december 2020 was het zover: toen sloten we de periode af, waarin u uw digitale oplossing voor makelaars kon indienen, om mee te doen met de Vivium Digital Awards. Hoe we het aantal deelnames kunnen samenvatten? Met één woord: wow!

Vanaf nu nemen onze werkgroep en jury de inzendingen grondig onder de loep. Het is dus nog wat te vroeg om de genomineerden en laureaten van de Vivium Digital Awards bekend te maken. Of de Radars, waarop we de deelnemende digitale innovaties en tools voor verzekeringsmakelaars in kaart brengen. Maar Steve Goossens, Chief Digital Officer bij Vivium, licht wel al een tipje van de sluier op, nu alle inzendingen binnen zijn.

Dé vraag die op ieders lippen brandt: hoeveel digitale oplossingen nemen deel?

“Dat zijn er meer dan 40. Een schitterend resultaat, dat ons nu al bijzonder verheugt. Des te meer als u beseft dat bij onze eerste Vivium Digital Awards 38 oplossingen meedongen naar de awards voor het beste project, én dat we deze keer strengere deelnamevoorwaarden hebben gesteld.”

We beseffen dat u nog niet veel mag prijsgeven, maar wat leert u nu al uit de deelnames?

“Veel mag ik inderdaad nog niet vertellen (lacht). Maar het mooie aantal inzendingen bevestigt nogmaals dat heel wat bedrijven werk maken van oplossingen voor de digitalisering van de makelaardij. Bovendien viel ons meteen op hoe kwaliteitsvol de deelnemende tools en innovaties zijn, én hoe de Belgische insurtechs nog verder groeien in hun professionalisme en benadering.”

Hoe komt u tot die heuglijke vaststellingen?

“We hebben alle deelnemers zeer grondig gescreend, waarbij die maar liefst 70 meerkeuzevragen dienden te beantwoorden. Op die manier wilden we niet alleen checken hoe solide hun digitale oplossingen zelf zijn, maar ook, meer dan ooit, hoe sterk de organisaties achter de tools of innovaties zijn.

Daarbij vallen ons nu al drie zaken erg op, waardoor we weten dat insurtechs grote stappen zetten. Ten eerste, de stabiliteit: nagenoeg elke deelnemer meldde ons voldoende gekapitaliseerd te zijn en/of vlotte toegang te hebben tot financiële inbreng, indien nodig. Iets minder dan een derde zegt al break-even of met winst te draaien. Nagenoeg de helft geeft aan de winsten volledig in de groei van het bedrijf en de kwaliteit van de dienstverlening te investeren.”

Welke twee andere punten brachten u tot die conclusie?

“Het feit dat ruim een derde van de deelnemers meldt al sterk geïntegreerd te zijn met de BMS-systemen die verzekeringsmakelaars gebruiken. Een andere derde werkt volop aan die integratie. Dat is uitstekend nieuws voor de makelaars: het bespaart hen onnodig copy-pasten en levert hen dus aanzienlijke tijdwinst op.

Tegelijk blijkt het aanbod van de deelnemende insurtechs heel vaak compliant met de regelgeving waaraan de makelaars zich moeten houden. Meer dan 80% van de ingediende oplossingen zegt in lijn te zijn met de wettelijke bepalingen. De overige 20% van de deelnemers onderneemt de nodige acties daartoe.

Een cruciaal advies is hier: houd als makelaar de risico’s goed in kaart, stel de juiste vragen aan de insurtech waarmee u in zee gaat en geef hem, voor een correcte toepassing van de GDPR, de juiste instructies mee. Want als de insurtech als gegevensverwerker van de verzekeringsmakelaar optreedt, wat meestal het geval is, moet die laatste de insurtech duidelijk instrueren hoe die GDPR-gewijs met de gegevens van zijn klanten moet omgaan.”

Oké, nu zitten we nog meer op hete kolen: wanneer komen we meer te weten over de deelnemende digitale oplossingen?

(Lacht). Nog even geduld! Zoals we al aangaven, neemt onze werkgroep nu alle ingediende cases grondig door, om te kijken waar nog informatie ontbreekt. Daarna kunnen we de eerste versie van onze Radars opstellen: vier totaaloverzichten van digitale oplossingen, telkens voor een ander belangrijk werkdomein van de verzekeringsmakelaar. Onze jury zal dan de verkregen overzichten en de ingediende cases finaal beoordelen.

De uiteindelijke Radars, waarmee makelaars sneller dé digitale oplossing voor hun specifieke noden zullen vinden, stellen we op 16 maart 2021 voor, tijdens onze feestelijke Vivium Digital Summit. Daarop reiken we ook de Vivium Digital Awards uit, aan wie als leider op de Radars uit de bus komt.

Tegelijk kennen we dan de Publieksprijs toe, aan die digitale tool of innovatie die volgens de makelaars zelf verzekeringen het meest begrijpelijk en toegankelijk maakt voor klanten. De verzekeringsmakelaars kunnen daarvoor vanaf 15 februari stemmen op een van twaalf genomineerde oplossingen. Wie dat zijn, dat maken we op 2 februari bekend, waarbij we hen uitgebreid voorstellen, in samenwerking met onze partners Kanaal Z en Trends.”

Blokkeer nu al de datum van onze Summit!