Op woensdag 3 juli organiseerde Vivium voor het eerst een workshop rond social media en social selling voor makelaars. In het Kasteel Ter Ham in Steenokkerzeel beantwoordde de gekende social media en social selling-trainer en strateeg, Mic Adam, vragen als: “Hoe kan ik social media op een optimale manier inzetten?”, “Welke resultaten kan ik ermee boeken?”, “Wat zijn de do’s-and-don’ts?” en “En welke tools reikt LinkedIn aan om mijn netwerk uit te breiden?”. Een kort verslag.

Tip 1: Google uzelf regelmatig

Na een korte introductie door Ann Smits, verantwoordelijke voor de merkstrategie, en Pieter-Jan Haegeman, social media-specialist, steekt Mic Adam van wal. Hij valt meteen met de deur in huis en vraagt iedereen zichzelf eens te googelen, zowel op Facebook als op LinkedIn. De resultaten zijn voor een aantal aanwezigen alvast een oogopener. Potentiële klanten weten namelijk soms meer over uw kantoor dan uzelf. Een eerste tip van Mic Adam: google uzelf en uw bedrijf regelmatig. En ook nog: investeer tijd in Google My Business, beantwoord reviews, vul alle informatie aan, …

Likes op Facebook mogen niet uw enige doel zijn

Een bericht posten op Facebook is erg intuïtief en laagdrempelig. Iedereen kan het. Moeilijker is content te vinden die klanten boeit. Maar Mic Adam toont aan dat dat eigenlijk best meevalt. Vragen van uw klanten, kunnen alvast voor heel wat inspiratie zorgen. Daarnaast zijn er ook een heleboel gratis bronnen online beschikbaar die kwalitatieve content aanbieden, denk bijvoorbeeld aan De Tijd.

3 posts per week

Probeer drie keer per week een bericht te publiceren op Facebook, anders riskeert u van de radar te verdwijnen bij uw klanten. En varieer zeker in het soort berichten, maak een mix tussen professionele en luchtigere posts. Gebruik nu eens een video en dan weer een foto samen met de tekst van uw post. Hebt u trouwens al eens een kijkje genomen op de Vivium Facebook– en LinkedIn-pagina? U vindt er een heleboel nuttige content die u kunt delen met uw netwerk.

Een beeld zegt meer dan 1 000 woorden

Hebt u Facebook, gebruik dan ineens ook Instagram om uw foto’s en video’s te delen. Op dit moment zijn ongeveer 3,5 miljoen Belgen bereikbaar via Instagram. De grootste leeftijdsgroep op Instagram is tussen 18 en 30 jaar, zo bereikt u dus ook een jongere doelgroep. Bij Facebook maken 25 tot 45-jarigen de grootste groep uit.

Weet u niet welke foto’s te gebruiken? Nog een tip van Mic Adam: u vindt online, bijvoorbeeld op Pixabay.com, heel wat gratis beelden van hoge kwaliteit die u kunt gebruiken voor social media. Maak er gerust gebruik van.

Organisch bereik van Facebook is dood

Al vanaf een heel bescheiden bedrag kunt u adverteren op Facebook. Een aanrader volgens de social media-specialist. De voordelen? Facebook is erg populair, adverteren is efficiënt, eenvoudig en niet duur én u kunt heel doelgericht te werk gaan. Belangrijk: kies relevante content die visueel aantrekkelijk is, bepaal een duidelijk CTA (wat wilt u dat de klant doet), bepaal uw doelgroep en uw budget. En dan testen maar: wat werkt, wat niet en bij wie.

LinkedIn: uw online visitekaartje

LinkedIn is het grootste online professionele netwerk ter wereld. Met een advertentie op LinkedIn kunt u meer dan 3 miljoen Belgen bereiken. Mic Adam legt uit wat de do’s-and-don’ts zijn van een bedrijfspagina. Hij toont hoe u uw professioneel netwerk kunt uitbreiden en wat de best practices zijn bij het aanvaarden van uitnodigingen. Daarna komt het luik social selling aan de beurt. Mic Adam leert hoe u nieuwe klanten benadert, uw netwerk warm maakt en zichtbaarheid krijgt bij klanten en prospecten.

Voor herhaling vatbaar

Social media is een onderwerp dat duidelijk leeft bij onze makelaars en Mic Adam is een bevlogen spreker met veel ervaring. De workshop werd dan ook bijzonder gesmaakt, vooral de praktische tips. Enig minpuntje: drie uur is wat kort om iedereen helemaal wegwijs te maken in de wereld van de social media. Wordt alleszins vervolgd.

Bronnen: Mic Adam, We Are Social en Hootsuite