Digitalisering: ook als verzekeringsmakelaar maakt u er het best werk van. Ontdek hier waarom.

1. Om de digitale klant te bereiken

Tussen 1982 en 2001 werd generatie Y geboren. Deze millennials communiceren en kopen vandaag veel digitaal. Op dit moment stichten ze gezinnen, kopen auto’s, bouwen huizen … en sluiten verzekeringen af. Het is belangrijk om met hen te communiceren via de digitale kanalen die zij  gebruiken, als u hen wilt bereiken en uw unieke meerwaarde als verzekeringsmakelaar wilt uitspelen.

2. Om uw klanten nog beter tot de juiste oplossing te leiden

Uit recent onderzoek bleek dat de meeste  Belgen hun verzekering nog altijd via een makelaar afsluiten. Die informerende en gidsende rol kunt u des te beter spelen als u digitaliseert. Bijvoorbeeld door zelf snel vragen van (potentiële) klanten te beantwoorden via WhatsApp. Of door een chatbot in te schakelen op uw website,  die meteen een antwoord biedt op verzekeringsvragen, gehaald uit de pdf’s met faq’s van verzekeraars . Zo helpt u elke bezoeker vlot en mist u geen enkele mogelijke lead, zonder dat u de klok rond beschikbaar moet zijn.

3. Om uw klanten maatwerk te kunnen bieden

Door het digitaliseren van klantendossiers, hebt u snel een goed zicht op de historiek en wensen van uw klanten, en kunt u een verzekering voorstellen die optimaal bij hen past. Tot hun grote tevredenheid, want klanten zijn vandaag mondiger dan ooit en willen niet betalen voor een dekking die ze niet nodig hebben. Maatwerk is trouwens iets waar verzekeraars zelf werk van zullen maken, met verzekeringen gebaseerd op gedragsgegevens verkregen via het internet of things, sensoren …

4. Om uw klanten snel de juiste verzekering te laten afsluiten

U kunt uw klanten een verzekering voorstellen via een app, waarin hij meteen ook de verzekeringsdocumenten digitaal kan ondertekenen.  Dat bespaart u heel wat werk. Of u kunt het uw klanten mogelijk maken om een dekking met één tik op hun smartphone te activeren. Denk bijvoorbeeld aan een reisverzekering, net voor uw klant op vakantie vertrekt. Dit digitale gebruiksgemak zal de tevredenheid van uw klanten een stevige boost geven.

5. Om als makelaarskantoor nog efficiënter te werken

Digitalisering kan u heel wat administratie besparen. Denk maar aan tools zoals Open Broker, een multi-tarificatietool voor de autoverzekering en de PDF-intake, een module die de pdf-bestanden van autocontracten inleest en omzet in bruikbare data. Of  Desk Adjuster, om snel brandschades te kunnen becijferen. Allemaal ontwikkelingen van het Vivium Digital Lab, die u heel wat tijd en ergernis kunnen besparen.

Komt een (potentiële) klant langs in uw kantoor? Ook dan kan digitalisering efficiëntiewinst opleveren. Bijvoorbeeld door uw klant al enkele gegevens te laten invullen, terwijl hij in de wachtzaal zit. Op een tablet, aan een computerscherm of – waarom niet – via een toepassing voor augmented reality op de smartphone.

Inspiratie gekregen?

Hebt u interesse in een van de ontwikkelingen van het Digital Lab? Spreek er dan zeker over met uw account manager. En twijfel niet om uw meest efficiënte digitale tool of uw beste idee in te sturen. Misschien wint u wel een van de Vivium Digital Awards.