Welke boost kunnen uw digitale oplossing en bedrijf krijgen, door deel te nemen aan de Vivium Digital Awards 2021? Geen betere bron om dit aan te vragen dan winnaars van de vorige editie, dachten we zo. Dus belden we hen eens op.

Tijdens de eerste Vivium Digital Awards, in 2019, wonnen vier insurtechs: Easyvest met een tool om volledig online levensverzekeringen af te sluiten, myFaro met software waarmee makelaars klanten betere financiële bescherming en gemoedsrust kunnen bieden, Deecide met Openbroker, een tool om polissen bij verschillende verzekeraars te vergelijken en WeGroup met zijn virtuele kantoormedewerkster. Die laatste won ook de Publieksprijs.

Hoe ervaarden deze insurtechs de Vivium Digital Awards?

“Alleen al deelnemen was erg interessant”, vertelt Matthieu Remy, CEO bij Easyvest. “Om onze case in te dienen, moesten we erg pertinente vragen beantwoorden, zoals ook vandaag het geval is. Daarna dienden we onze tool te verdedigen voor een erg verscheiden jury, die onze case vanuit allerlei invalshoeken onderzocht. Beide stappen stimuleerden ons om nog duidelijker vast te leggen hoe we onze digitale oplossing zouden verkopen.”

“Het initiatief heeft ons gepusht om diepgaand na te denken over onze bedrijfsdoelstelling en marktbeleid. We zijn zelfs van strategie veranderd, om myFaro zodanig aan te passen dat het bruikbaar is voor elk type adviseur. Op die manier sloeg ons aanbod beter aan”, blikt Wim Van Kerckhoven terug, zaakvoerder bij myFaro.

“Het was een realitycheck”, vervolgt Arvid De Coster, CEO bij WeGroup. “Door deel te nemen, stelden we onszelf nog meer in vraag, uitgedaagd door kritische vragen. Op de Summit zelf, waarop de awards werden uitgereikt, waren we dan weer erg verheugd dat de massaal opgedaagde makelaars meer dan ooit willen digitaliseren en innoveren.”

Welke boost gaf deelnemen aan hun business?

“Door deel te nemen, kan u niet alleen een mooie financiële prijs winnen, maar ook uw oplossing uitgebreid aan makelaars en verzekeraars voorstellen”, vertelt Matthieu Remy van Easyvest. “Je krijgt de kans om hen te overtuigen, zoals zij geadviseerd willen worden: grondig, om snel tot de juiste oplossing te komen, zonder er veel te moeten uitproberen”, vult Antoine De Beys aan, medeoprichter van Deecide.

Tegelijk groeiden hun naamsbekendheid, geloofwaardigheid én omzet, erkennen alle winnaars. “Zo konden we meesurfen op de stroom van de Vivium Digital Awards”, vertelt Arvid De Coster van WeGroup. “Voorheen hadden we een veertigtal klanten, nu hebben we er 300 à 400. Tegelijk werken we niet langer met 5, maar met 35 mensen, zowel in Gent als in Warschau en binnenkort ook Parijs, én haalden we 4 miljoen euro extra kapitaal op.”

“Na de overwinning kende onze databank met prospecten en klanten langzaam, maar zeker een zeer grote bloei”, blikt Wim Van Kerckhoven van myFaro terug. “De Awards hebben daar een grote rol in gespeeld, samen met de webinars die Vivium in juni en september 2020 organiseerde.”

“De verzekeraar zag de zaken groot en op lange termijn, en dat heeft al veel positiefs teweeggebracht. Tot op vandaag duwen de Vivium Digital Awards nog altijd onze omzet omhoog”, glundert Matthieu Remy van Easyvest. Ook Deecide kreeg heel wat nieuwe klanten en verzekeraars, die Openbroker vervoegden, aldus Antoine De Beys.

Waarom moeten insurtechs zeker deelnemen aan de nieuwe editie?

“Ten eerste: de realitycheck voor de verscheiden jury. Een derde partij toont u exact waar u zich tegenover anderen bevindt”, aldus Matthieu Remy van Easyvest. “Ten tweede: de grote gratis zichtbaarheid in een wereld waarin die almaar moeilijker te krijgen is, niet alleen tijdens de Summit en in de media, maar ook op de Radars die jullie maken: overzichten van alle oplossingen per werkdomein, die elke verzekeringsmakelaar te zien zal krijgen. Ten derde: de kans om makelaars – toekomstige klanten, dus – én insurtechs te ontmoeten.”

“Dat ook ontwikkelaars elkaar ontmoeten, is steeds belangrijker, omdat oplossingen die samenwerken de toekomst zijn”, gaat Antoine De Beys verder. “Daarvoor ontwikkelen we trouwens software, waarmee verzekeraars hun producten makkelijk via API’s kunnen openstellen.” “Hoe meer digitale oplossingen nu meedoen,” merkt Arvid De Coster op, “hoe groter de kans dat de makelaardij impactvol en blijvend kan digitaliseren.”

Daarnaast staan de Vivium Digital Awards natuurlijk voor een financiële prijs, als deel van de Publieksprijs. “Om verder in uw product te investeren,” gaat Antoine De Beys verder, “door bijvoorbeeld een bijkomende kracht enkele maanden in te huren.”

“De vraag is dus niet: waarom zou u deelnemen? Maar: waarom niet?”, besluit Wim Van Kerckhoven. “Als u overtuigd bent van uw businessmodel en meerwaarde, is het niet meer dan normaal dat u zich inschrijft. Indienen vergt wat tijd, maar u krijgt zoveel terug: een nationaal podium om naamsbekendheid op te verkrijgen, tijdens een erg professioneel event, gratis media-aandacht, mogelijk financiële middelen … Wij doen zeker opnieuw mee!”

Lees meer over hoe u ook uw case kan indienen voor de Vivium Digital Awards 2021.