Help, mijn keuken staat in brand
Een schade-offerte opmaken vanuit uw eigen luie stoel met uw smartphone of tablet? Zonder te wachten op een bestek? Zond…
De digitale toekomst biedt heel wat uitdagingen en mogelijkheden. Ook voor makelaars en agenten. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van de robotisering, artificiële intelligentie en webservices. Die kunnen de operationele efficiëntie in een makelaarskantoor aanzienlijk verhogen. Dat betekent minder tijd verliezen aan administratie en meer tijd voor wat werkelijk telt, het aanbieden van deskundig klantenadvies.
Jef Bussens, digital expert bij het Vivium Digital Lab, vertelt hoe zij makelaars ondersteunen bij het zoeken naar oplossingen om sneller, efficiënter en klantvriendelijker ter werken.
Jef Bussens: “Consumenten verwachten meer en meer services bovenop een product. Ook makelaars zijn verplicht om mee in deze (r)evolutie te stappen. Dat is een grote uitdaging en kan aanvoelen als een bedreiging. Belangrijk is dat digitalisering geen doel op zich is, maar slechts een middel om efficiënter en klantvriendelijker te zijn. Het is volgens mij wel zo dat de nieuwe technologieën het samenwerkingsmodel van morgen bepalen. En er zijn maar twee keuzes: de boot nemen of de boot missen.”
“Het Digital Lab bevindt zich op het kruispunt van kansen en risico’s. Onze taak bestaat erin om makelaars en agenten te helpen door de bomen het bos te zien. Door kleine projectjes op te zetten, die in een tijdspanne van enkele weken tot concrete resultaten leiden, brengen we deze nieuwe ontwikkelingen dichterbij en maken ze concreet”, aldus Jef. “Van zodra duidelijk wordt wat een bepaalde technologie kan, als de praktische uitwerking zichtbaar wordt, dan blijkt het risico wel mee te vallen, en overheerst de tevredenheid over de oplossing.”
“Het Digital Lab zorgde al voor een aantal succesvolle innovaties met chatbottechnologie, machine learning, mobiele apps en robots die automatisch voorspelbare handelingen uitvoeren. Zo ondersteunden we bijvoorbeeld Deecide bij de creatie van Open Broker, een multi-tarificatietool voor de autoverzekering. We ontwikkelden de PDF-intake, een module die de pdf-bestanden van autocontracten inleest en omzet in bruikbare data. Daarnaast creëerden we een chatbot Claims en een Desk Adjuster om snel brandschades te kunnen becijferen. Al deze projecten kunnen we zeer snel uitvoeren, denk aan een doorlooptijd van drie à vier weken, door samen te werken met partners die de nodige knowhow van de beoogde technologie in huis hebben. Vaak zijn dat start-ups.”
“Bij deze ontwikkelingen primeert de technologie”, verduidelijkt Jef. “Een moderne, mooie en gebruiksvriendelijke lay-out is hier tijdelijk van minder belang. Het belangrijkste ingrediënt om onze ambities te doen slagen? Dat is de intensieve manier waarop we samenwerken met alle betrokken partijen. Bij de start van een project, zorgen we er altijd voor dat IT, een interne medewerker, de makelaar en onze externe partner aan hetzelfde koord trekken. Daarnaast duiden we ook een dromer aan, iemand die mee aan de oorsprong van het idee ligt en die tijdens het experiment een faciliterende rol wil opnemen”, besluit Jef.
Weet u hoe digitale tools de efficiëntie in een makelaarskantoor kunnen verhogen? Of hebt u het perfecte plan om de performantie, klantentevredenheid, snelheid of transparantie te bevorderen? Spreek erover met uw account manager of stuur een mail naar digital.lab@vivium.be. Dan bekijken we samen wat we voor mekaar kunnen betekenen.
Oeps! Het ziet er naar uit dat je een verouderde browser gebruikt. Dit kan er voor zorgen dat deze website niet helemaal correct functioneert. We raden je ten sterkste aan om de laatste versie van je favoriete browser af te halen. Met een recente browser kan je op veilige en optimale wijze rondsurfen.