Na het enorme succes van de Vivium Digital Awards in 2019 kon een tweede editie niet uitblijven. Deze keer wil Vivium de makelaar nog meer helpen om dé digitale oplossing voor zijn noden te vinden. Daarvoor brengen we alle kwaliteitsvolle digitale oplossingen voor Belgische makelaars in kaart. Steve Goossens, chief digital officer bij Vivium, vertelt er u alles over.

“Tijdens de eerste Vivium Digital Awards toonden we de massaal opgedaagde makelaars dat onze sector geen woestijn zonder innovaties is, wel integendeel. Vandaag weten vele Belgische makelaars dan ook dat er heel wat digitale oplossingen bestaan, om hun kantoorwerking en klantenbenadering te optimaliseren”, steekt Steve Goossens van wal.

“Tegelijk vragen vele makelaars zich af: welke digitale oplossing biedt nu een antwoord op mijn specifieke nood of uitdaging? Om bijvoorbeeld mijn klanten op afstand te kunnen helpen, maar tegelijk mijn troeven als adviseur te kunnen blijven uitspelen?

Om de juiste oplossing daarvoor te kiezen, moet een makelaar een heel beslissingsproces doorlopen. Binnen een redelijke termijn, rekening houdend met zijn budget, en zonder de businesscontinuïteit te onderbreken. Maar makelaars zien vaak door het bos de bomen niet en hebben te weinig tijd om helemaal zelf de juiste oplossing of partners te vinden. Daar wil Vivium bij helpen, door makelaars en insurtechs in contact te brengen via onze Radars.”

Jullie maken de makelaar wegwijs in het landschap van digitale oplossingen?

“Klopt. We willen makelaars een compleet overzicht geven van alle bestaande digitale oplossingen binnen vier domeinen van hun dagelijkse werking. Én daarbij inzichtelijk maken wat voor elke makelaar persoonlijk de meest geschikte oplossing is, in elk domein. Zodat hij die makkelijker en sneller vindt. Daarvoor bouwen we per werkdomein een Radar op.

Dat is telkens een grafiek met twee kruisende assen en dus vier kwadranten, waarin we de digitale oplossingen positioneren, nadat die objectief geselecteerd werden. Zo meteen meer daarover. Zie het als een kaart van het landschap van beschikbare digitale tools en innovaties en van de insurtechbedrijven erachter, binnen een welbepaald werkdomein.

Onze eerste Radar zal alle digitale oplossingen bevatten waarmee de makelaar meer klanteninzicht kan verkrijgen en behoeftenanalyse kan uitvoeren. In de tweede Radar zult u oplossingen vinden voor digitale klantenconnectie en -interactie. De derde Radar groepeert tools en innovaties om levensverzekeringen efficiënt digitaal op te maken, af te sluiten en te beheren. De vierde Radar doet hetzelfde voor niet-leven.

De ene as van elke Radar focust op de producteigenschappen, de andere op de organisatie achter de digitale oplossing. Meer bepaald: de bedrijfszekerheid van de insurtech. Heeft die de juiste kwaliteiten om stabiliteit te verzekeren?” Op deze Radars gaan we binnenkort dieper in, tijdens een volgende blogpost.

Waarom moet ik als insurtechbedrijf zeker op een Radar komen?

“In deze coronatijden is het heel moeilijk om als insurtech uw oplossing bij iedereen kenbaar te maken. Nagenoeg alle conferenties zijn afgelast, waardoor ook vele kansen om te netwerken verdwijnen. Gelukkig zijn er nog de Vivium Digital Awards.

Ons evenement is op dit moment de beste manier waarop makelaars en insurtechs elkaar kunnen vinden, zo volledig mogelijk. De insurtechbedrijven krijgen the chance of a lifetime om hun oplossing op een podium voor te stellen, met veel zichtbaarheid en geloofwaardigheid, onder meer doordat hun cases door een professionele jury geëvalueerd werden. Tegelijk kunnen insurtechs stevig in de prijzen vallen, wanneer ze zich op onze Radars weten te plaatsen.”

Hoe zit dat: op welke manier kan ik op de Radars terechtkomen én winnen?

“Door uw case in te dienen. We willen uw oplossing zo zorgvuldig mogelijk in kaart brengen. Als insurtech moet u dus eerst een vragenlijst van zo’n 75 vragen invullen, zorgvuldig en nauwkeurig. Daarna zal een jury van experten uw case en digitale oplossing grondig onderzoeken. Zo wordt duidelijk of u een nieuwkomer, nichespeler, uitdager of leider bent, en krijgt u uw correcte plaats op een van de Radars. De leider binnen elk domein wint ook een Vivium Digital Award.

Tegelijk reiken de makelaars zelf een Publieksprijs t.w.v. 10.000 euro uit. Daarvoor selecteert de jury van experten twaalf genomineerden uit alle inzendingen, los van hun positie op de Radars, waarmee de makelaar verzekeringen het meest begrijpelijk en toegankelijk kan maken voor de eindklant. Die genomineerden stellen we uitgebreid voor, samen met onze mediapartners Kanaal Z en Trends. Welke oplossing uiteindelijk wint, dat bepalen de makelaars zelf, door te stemmen.

Het thema van de Publieksprijs hebben we niet toevallig gekozen. Heel veel klanten van makelaars stellen zich vandaag vragen rond hun financiële toestand. Ze maken zich zorgen over hoe ze de komende maanden en jaren zullen doorkomen. Tegelijkertijd kunnen ze daarvoor momenteel mogelijk moeilijker fysiek bij hun makelaar aankloppen.

Het vormt dan ook een hele uitdaging om advies te kunnen krijgen én, als makelaar, te geven. Digitale oplossingen die de verzekeringsmakelaar helpen om verzekeringen toegankelijk te houden en zijn klanten dus duidelijk te adviseren, op afstand, maar onverminderd vertrouwelijk, zijn broodnodig.”

Hebt u nog een boodschap voor de makelaars en insurtechs, bij deze start?

“Samen met alle medewerkers bij Vivium ben ik enorm verheugd dat we dit evenement, uniek voor de Belgische verzekeringswereld, opnieuw organiseren, in samenwerking met onze partners. De Vivium Digital Awards zijn geen onetrickponey, maar een blijvend orgelpunt van de digitalisering bij de makelaar, die we ook ten volle zullen blijven ondersteunen.

En aan de makelaars en insurtechs zelf is mijn boodschap kort, maar krachtig: als verzekeringsmakelaar zullen de Radars onmisbaar zijn om snel dé digitale oplossing voor uw noden te vinden. Als insurtech zijn de Vivium Digital Awards dé kans om uw digitale oplossing bij iedere Belgische makelaar op de kaart te zetten. Deelnemen aan de Awards én de Summit, waarop we de prijzen uitreiken en Radars onthullen, is dus een absolute must.”

Lees meer over hoe u een case indient.