Hoe haalt u meer uit sociale media? En welke digitale marketingtools kunt u daarvoor gebruiken? Clo Willaerts, digitale marketingexpert en auteur van ‘Video marketing like a pro’ en ‘Digital marketing like a pro’ geeft u concrete tips en tools.

Focus houden

Strategie gaat over focus houden, en daar hoort ook bij beslissen om iets niét te doen.

Volgens het strategisch 4N-model dat ze zelf ontwikkelde, focust u het merendeel van uw tijd (70%) best op uw bestaande (tevreden) klanten (now). Zij zijn het immers die u aanbevelen bij hun vrienden en familie. Houd ze dus ook tevreden. 20% van uw tijd gebruikt u om nieuwe klanten aan te trekken via bijvoorbeeld uw sociale mediakanalen en website (next). Clo raadt trouwens aan zich nu al bezig te houden met de volgende generatie klanten, bijvoorbeeld tieners tussen 16 en 20.

De overige 10% van uw tijd kunt u besteden aan experimenteren met nieuwe vormen van digitale marketing (new). En de vierde N? Die staat voor ‘not’. Strategie betekent namelijk ook beslissen waar u zich niét mee wilt bezighouden. Is een concullega in een welbepaald domein veel sterker dan u? Dan kunt u perfect beslissen om u daar niet mee bezig te houden.

Authenticiteit is belangrijker dan perfectie

Om nieuwe klanten te werven, kunnen actuele marketinginzichten en consumententrends u helpen, maar verwar inzichten vooral niet met hypes zoals Second Life, nft’s of Clubhouse. En wees gerust, ook met Metaverse loopt het niet zo’n vaart als vorig jaar werd voorspeld.

De allerbelangrijkste trend? Wees echt. Maak u niet belangrijker en groter dan u in werkelijkheid bent. Klanten vinden authenticiteit belangrijker dan perfectie, denk maar aan bijvoorbeeld Average Rob. Geef dus ook uw kantoor een menselijk én herkenbaar gezicht. Hebt u een platte band? Een dag die loopt niet zoals verhoopt? U verhuist naar een nieuw kantoor? Alledaagse gebeurtenissen die u gerust met uw klanten kunt delen. Liefst in de vorm van filmpjes.

Van Cristiano Ronaldo tot Barack Obama, van Adele tot Vin Diesel

Wat hebben bovenstaande beroemdheden met elkaar gemeen? Ze hebben allemaal een enorme aanhang op social media. Van 222 miljoen volgers op Twitter voor Barack Obama tot 274 miljoen voor Ronaldo op Instagram. Betekent dat, dat u vanaf nu uw dagen moet vullen met posten op social media? Neen, uiteraard niet, maar het toont wel dat het grote publiek het liefst mensen van vlees en bloed volgt, geen logo’s of merken. Dat geldt trouwens zowel voor boomers als voor Generation Z. Influencermarketing werkt.

Zelf in elkaar geknutselde filmpjes zijn trouwens veel populairder dan afgelikte, perfecte reclamefilmpjes. Dat bewijst de immense populariteit van Tik Tok met maar liefst 1 miljard actieve gebruikers per maand. Experimenteer dus met uw smartphone om zelf filmpjes te maken. Het doel van sociale media is immers interactie met de bezoekers van uw pagina en dat lukt het best met authentieke filmpjes.

Onderaan dit artikel ontdekt u heel wat handige (gratis) tools die u hierbij helpen.

Goed om weten: online = offline = online

Nog een belangrijke trend: online en offline lopen door elkaar.

Denk bijvoorbeeld aan lessen die live gestreamd worden in het klaslokaal, leerlingen zitten zowel in de klas als thuis. Daarna zijn de opnames te zien op sociale media.

10 praktische tips voor uw digital marketing

Tip 1: Klem een statiefje, bijvoorbeeld Podzilla, met daarop uw smartphone en een lichtgewicht cameraatje, zoals bijvoorbeeld Rode Videomic GO op uw bureaustoel en rol die uw kantoor binnen voor een zogenaamd dolly shot. In een mum van tijd hebt u, op een eenvoudige en goedkope manier, een leuke en persoonlijke intro voor uw volgend filmpje.
Tip 2: Download CapCut (gemaakt door hetzelfde bedrijf als TikTok), de gratis alles-in-één app voor videobewerking. Speel daarmee om video’s te editen. Bovendien voegt de app zelf Nederlandse ondertiteling toe aan uw filmpje.
Tip 3: Maak gebruik van real life-filmpjes. Organiseer bijvoorbeeld een infodag over erfenisrecht, ‘Waarop letten als u een nieuwe auto koopt’, …? Doe het als live stream en maak er een ‘event’ van op Facebook.
Tip 4: Creëer een advertentiecampagne om mensen zich op ‘going’ te laten zetten voor uw event. Tijdens het livestreamen, weet iedereen die met u geconnecteerd is op Facebook dat u aan het livestreamen ben.
Tip 5: Wilt u meer zelfvertrouwen krijgen bij het maken van filmpjes? Daag uzelf dan uit om gedurende 30 dagen elke dag bezig te zijn met een filmpje. U hoeft het niet te posten, maar probeer elke dag wat anders uit, speel ermee, experimenteer. Na 30 dagen zult u zich heel wat zekerder voelen.
Tip 6: Een handige en efficiënte planning voor uw telefoongesprekken? Gebruik de gratis tool calendly.com.
Tip 7: Op futurepedia.io vindt u meer dan 1.500 AI marketing-tools om u te helpen bij het schrijven van tekstjes voor social media en websites.
Tip 8: Gebruik canva.com (dat nu ook AI gebruikt) en wombo.art voor illustraties op uw website of uw social media-kanalen.
Tip 9: Met lumen5.com maakt u instant video’s, runwayml.com is perfect voor het editen van uw filmpjes.
Tip 10: Claim het Google business profile van uw bedrijf, mocht u dat nog niet gedaan hebben. U kunt de gegevens van uw kantoor aanvullen en antwoorden op feeds.

Krijgt u negatieve kritiek op Google Review? Ga nooit mee in de negativiteit maar beantwoord de kritiek met ‘Het spijt ons dat te horen.’ Was de kritiek terecht? Laat weten dat u het zult oplossen. Bij onterechte opmerkingen echter mag u de kritiek rechtzetten.

Marketing = sales

De conclusie? Authenticiteit is belangrijker dan perfectie en online en offline lopen door elkaar. Maar houd daarbij uw ogen op de prijs. U doet dit alles om nieuwe klanten te werven, u bent geen entertainer. Marketing = sales.