Handig al die insurtechs, maar hoe kiest u de tool die bij ú past? En hoe implementeert en evalueert u die tool vervolgens in uw kantoor? Daarover vraagt Lieven De Clercq, commercieel directeur bij Vivium, drie makelaars met ervaring in het implementeren van nieuwe tools, het hemd van het lijf in een panelgesprek.
In het makelaarspanel
- Steven Uyttersprot van Group Fidura zet met succes Louise én e-GOR in in hun kantoorwerking.
- Gaylord Mangiacotti van Bougard Assurances is volledig overtuigd van de digitalisering van zijn kantoren en rolde met succes verschillende tools uit.
- Bart Verbrugge van Kantoor Verbrugge begon 14 jaar geleden de zoektocht naar een CRM-systeem. Sinds ongeveer 4 jaar gebruikt hij MyFaro.
Hoe kiest u een tool?
Het panel start met enkele praktische tips om de juiste tool voor uw kantoor te kiezen:
- Laat u niet verleiden door de meest uitgebreide tool, maar kijk naar welke functies u daadwerkelijk nodig hebt.
- Controleer of de nieuwe tool complementair is met uw bestaande systemen.
- Kijk tot slot op een realistische manier naar de kostprijs. Een tool die u dagelijks gebruikt, mag meer kosten dan een tool die u slechts maandelijks gebruikt.
Hoe zorgt u ervoor dat uw hele team mee is?
Het panel is het erover eens dat het erg belangrijk is om medewerkers te betrekken. Laat ze hun ideeën delen in aanloop naar de keuze. Zorg ook voor change management: er moet een goede balans zijn in de snelheid waarmee de verandering wordt doorgevoerd. Als het te snel of te langzaam gaat, haken medewerkers af. En dat terwijl zij juist zorgen voor het succes van de implementatie.
Gaylord Mangiacotti testte twee verschillende tools in zijn team. Per tool koos hij een ambassadeur die met de tool werkt en in een latere fase het team kan ondersteunen. Ook Bart Verbrugge werkt met een verantwoordelijke en stimuleert het onderling delen van tips.
De informatie en feedback over de gebruikte tool moet echt vanuit het team komen, als zaakvoerder heb je daar niet altijd zicht op.
Hoe zorgt u voor een soepele overgang?
Begin gewoon, luidt het advies uit het panel. Het is onmogelijk om álles in orde te maken voor de start. Zet bijvoorbeeld eerst uw kernklanten in het systeem en ga daarmee aan het werk. Verzamel gaandeweg de feedback van uw medewerkers en klanten en rol de tool al doende verder uit. Zorg voor een back-up voor wanneer het nieuwe systeem niet werkt.
5 learnings
- Blijf focussen op de menselijke kant en klanten helpen. Verlies zeker niet onnodig veel tijd achter de computer. Tools zijn een belangrijk hulpmiddel om dat doel te bereiken.
- Voor iedere makelaar bestaat er een tool die bij zijn of haar kantoor past.
- Focus u op het adopteren van een tool in uw kantoor en wat het teweeg brengt bij het team.
- Gezonde openheid over welke tools gebruikt worden, zorgt voor een gezonde concurrentie onder insurtechs.
- Tools zijn een ideaal hulpmiddel, maar de mensen maken het verschil.
Interesse in de voorgestelde oplossingen? Op de Tools-pagina ontdekt u meer over de insurtechs in kwestie. Neem ook regelmatig een kijkje op onze website om helemaal bij te blijven.