In het panel ‘Multitarificatie: vloek of zegen’ mat Moustapha Kharbouch (Ensur) de temperatuur binnen de verzekeringssector rond multitarificatietools, tools voor het vergelijken van verzekeringen tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen onderling. In het panel zetelden Arvid De Coster (WeGroup), Antoine De Beys (Insurgate), Valérie Urbain (Portima) en Roel Druyts (Hillewaere Groep).

De tools zijn zeer welkom …

De consensus tussen de panelleden is dat in de basis, deze tools zeer welkom zijn. Een makelaar kan namelijk zijn tijd beter besteden dan het handmatig opzoeken en vergelijken van producten, wat veel administratief werk met zich meebrengt. Dat is kostbare tijd die ze liever aan advies zouden besteden.

… maar worden nog niet voldoende ingezet

Toch kennen deze tools in de praktijk enkele aandachtspunten, waardoor ze nog niet zo breed worden ingezet als we zouden willen. Het aantal beschikbare domeinen en risico’s zou bijvoorbeeld uitgebreider kunnen. De perceptie is soms ook dat deze tools enkel als prijsvergelijker fungeren.

De weg vooruit?

Ten eerste een andere benaming voor deze categorie van tools, waarbij de nadruk niet op tarief ligt: bijvoorbeeld offertetool. Dat zou de perceptie van deze tools gunstiger maken bij zowel makelaars als verzekeraars.

Ten tweede: het besef dat deze tools de inhoudelijke kennis van de dekkingen bij de makelaar, nooit kan vervangen. Zijn/haar adviesrol blijft dus essentieel.

Interesse in de voorgestelde oplossingen? Op de Tools-pagina ontdekt u meer over de insurtechs in kwestie. Neem ook regelmatig een kijkje op onze website om helemaal mee te blijven.