Op de workshop over artificiële intelligentie op de Vivium Digital Awards van 29 maart, kon een select groepje makelaars kennis maken met dit tot de verbeelding sprekende concept. We begonnen de sessie met de open vraag: “Wat betekent artificiële intelligentie voor u en gebruikt u het al in uw kantoor?” waarbij onze aanwezige experten een aantal concrete voorbeelden gaven uit de sector van de makelaardij.

Daarna plaatsten we ons in onze waarzeggersschoenen en vroegen we de makelaars hoe ze denken dat AI hen in de toekomst nog zal beïnvloeden. Toen brak het gesprek helemaal open. Hen ondersteunen bij de zoektocht naar nieuw personeel, het automatisch transcriberen, samenvatten, en labelen van commerciële gesprekken, intelligente modules die de klant perfect kunnen antwoorden voor welke situatie ze al dan niet verzekerd zijn … Mogelijkheden te over.

Als het gaat over specifieke kennis en affiniteit met de wetgeving, dan heeft de makelaar niet voor zijn rol te vrezen.

We wilden onze workshop absoluut positief afronden. Daarom werd er ook even stilgestaan bij wat AI niet kan. Want artificiële intelligentie zal ons in de toekomst helpen bij eenvoudige en herhaalbare processen. Maar als het echt over specifieke kennis, affiniteit met de wetgeving, of de genuanceerde verschillen tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen gaat, dan heeft de makelaar nog niet onmiddellijk voor zijn rol te vrezen!