Op dinsdag 15 oktober vond de eerste Vivium Digital Summit plaats in een goedgevulde Docks Dome in Brussel. Naast de uitreiking van de felbegeerde Vivium Digital Awards, konden de talrijke aanwezigen ook genieten van leerrijke uiteenzettingen van Jo Caudron en Amid Faljaoui. Daarna werd er uitgebreid genetwerkt. Een verslag en een korte aftermovie.

Makelaars blijven de belangrijkste motor in de verzekeringswereld

Hanne Decoutere was de gastvrouw van de avond. Zij vatte samen waar het Vivium om te doen is: makelaars ondersteunen in hun digitale evolutie. Enerzijds door te laten zien wat er leeft in de Belgische markt, anderzijds door beloftevolle initiatieven en projecten via de Vivium Digital Awards een duwtje in de rug te geven. Voor Vivium blijft de makelaar immers de belangrijkste motor in de verzekeringswereld. En we helpen hem graag bij het digitaliseren.

Jo Caudron

De wereld is rond

Volgens internetauteur, mediaspecialist en auteur Jo Caudron, heeft onze maatschappij vandaag met meer te maken dan enkel een digitale transformatie: de hele wereld is in beweging. Hij ziet een aantal perfecte stormen die samen een metastorm vormen. Hoe zal werken, wonen, mobiliteit, klimaat , .. er uitzien in de toekomst? En krijgen we alle problemen wel onder controle?

Maar zoals ook blijkt uit zijn boek, ‘De wereld is rond’, is Jo is een vooruitgangsoptimist. Zijn advies? Eerst de problemen erkennen, daarna komen de oplossingen. Zoek patronen en bedenk hoe het eruit kán zien. Bied oplossingen en maak een plan. Als voorbeeld geeft hij bedrijven als Hello Fresh, dat maaltijdboxen aan huis levert, of Ikea, dat nu ook meubelen verhuurt. Of denk aan Mercedes met zijn abonnementsformule, diensten als washing as a service en ga nog maar even door.

 

Amid Faljaoui op de Vivium Digital Summit

Web people versus wall people

Ook Amid Faljaoui, econoom, journalist en chroniqueur bij de RTBF ziet de toekomst rooskleurig in. In zijn boeiende betoog, verwijst hij onder meer naar de internationale bestseller van Thomas L. Friedman, ‘The World is Flat’, en zijn wall people versus web people. Voor de eersten gaat het allemaal te snel, maar de tweede groep omarmt de veranderingen en kijkt hoe de nieuwe ontwikkelingen hen net sterker kunnen maken zodat ze de concurrentie het hoofd kunnen bieden.

De economie evolueert en biedt mensen meer keuze. Iets is niet meer goedkoop en per definitie slecht of duur en kwaliteitsvol. Consumenten kunnen nu kiezen voor lowkost én luxe. Denk aan de Porsche op de parking van de Aldi. Of het koppel dat met Ryanair naar Venetië gaat en daar in een viersterrenhotel logeert.

En alles kan ook in een mum van tijd veranderen, toont Amid aan met het voorbeeld van de iPhone. Hebt u er een? Dan maakt u vast geen gebruik meer van een fototoestel, vast telefoontoestel, wekkerradio, kalender, horloge, … zaken die u vijftien jaar geleden ongetwijfeld nog onmisbaar achtte.

De oplossing? Samenwerken en partnerschappen creëren, om zo sterker te worden. Denk maar aan de samenwerking tussen Fnac en Vandenborre. Maar gebruik van de nieuwe technologieën. En zeker ook: niet meer focussen op middelen maar op behoeften, besluit Amid.

Hilde Vernaillen, CEO

Ontmoetingsplaats en platform voor innovatieve digitale oplossingen

Hilde Vernaillen, CEO, is trots en blij met de Vivium Digital Awards. Het doet haar deugd dat de verzekeringssector het initiatief zo genegen is. Ze benadrukte ook hoe belangrijk de samenwerking was met PwC, Vlerick, Trends en Kanaal Z. En uiteraard met de makelaarsfederaties FvF en Feprabel, die rotsvast geloofden in dit initiatief en als geen ander de stem van de makelaar vertolkten. Ze bedankte ook de jury voor hun tijd en engagement. En ze voegde toe dat digitale oplossingen altijd draaien om de klant. Of het nu gaat om oplossingen die rechtstreeks inspelen op klantentevredenheid, of toepassingen die de kantoorefficiëntie verhogen. Ze zijn er allemaal op gericht zodat makelaars meer tijd kunnen vrijmaken voor wat echt telt: het adviseren van hun klanten.

De winnaars en de juryleden van de Vivium Digital Awards

De uitreiking van de Vivium Digital Awards

Dan is het eindelijk zover. De felbegeerde trofeeën worden uitgereikt. Steve Goossens, Directeur Digital Office, dankt nog de inzenders van alle ingediende cases die de makelaardij vooruit helpen. En ook al kent u ze ondertussen, hierbij nog even alle winnaars op een rijtje:

  • Meest Beloftevolle Initiatief Klantentevredenheid: Easyvest
  • Beste Project Klantentevredenheid: myFaro
  • Meest Beloftevolle Initiatief Kantoorefficiëntie: We Group
  • Beste Project Kantoorefficiëntie: OpenBroker
  • Publieksprijs: WeGroup

En daarna was het tijd voor het netwerken onder het genot van een hapje en een drankje. Niet enkel met collega-makelaars, maar ook met de aanwezige insurtechbedrijven. Alle genomineerden van de Vivium Digital Awards waren aanwezig met een standje en beantwoordden met plezier alle vragen.

Netwerken op de Vivium Digital Summit

Wat vonden makelaars van de eerste editie?

Dat het een geslaagde eerste editie was, die zeker navolging verdient, daar is zowat iedereen het over eens. Bekijk zeker ook onze aftermovie om te horen wat andere makelaars ervan vonden.