De overstromingen in Wallonië in de zomer van 2021 waren ongezien. Volgens de laatste cijfers startten de verzekeraars al meer dan 40.000 schadedossiers. Besteedt u als makelaar veel tijd aan het klasseren van binnenkomende documenten en foto’s? Penbox, een van de genomineerden voor de Prijs van de Makelaar van de Vivium Digital Awards 2021, schiet gratis ter hulp.

Om al die schadedossiers in orde te krijgen, moeten de verzekerden heel wat documenten doorsturen, ook naar hun makelaars: bestekken, expertiserapporten, facturen, foto’s van schade … Dat lukt vaak slechts moeizaam, zowel aan de kant van de verzekerde als aan die van de verzekeringsmakelaar.

Moeilijk te verzenden, moeilijk te beheren

“De slachtoffers sturen de bestanden vaak met hun smartphone door. Dat is niet altijd makkelijk, zeker niet als het om foto’s gaat”, aldus Emile Fyon, CEO van Penbox. “Ofwel e-mailen ze de beelden, maar als het er veel zijn, moeten ze meerdere mails sturen. Ofwel bezorgen ze de foto’s via Facebook of WhatsApp. Dat kan echter alleen als ze het gsm-nummer van de makelaar hebben of ermee geconnecteerd zijn. Ten slotte kunnen ze foto’s verzenden via platforms als WeTransfer, maar ook dat blijft ingewikkeld.”

Omgekeerd zien makelaars zich bedolven onder berichten met stukken voor schadedossiers. Begin augustus 2021 wisselden slachtoffers en verzekeringsprofessionals al zo’n 500.000 mails uit, lezen we in L’Echo. Goed voor ontelbare documenten die verzekeringsmakelaars van het juiste dossiernummer moeten voorzien en comprimeren, herbenoemen en klasseren in hun Broker Management System (BMS).

Verstuur en vergaar documenten vlot via Penbox

Penbox zag hoe moeilijk de communicatie voor de schadedossiers verliep en wou helpen met zijn oplossing. “Als u als makelaar informatie van uw verzekerde nodig hebt, kan u hem of haar dankzij ons platform vanuit uw BMS een hyperlink naar een onlineformulier sturen, via sms of e-mail. Dat vraagt uw klant in zeer eenvoudige verwoordingen om de nodige gegevens door te geven”, legt Emile Fyon uit.

“Samen met makelaars ontwikkelden we zo’n formulier, waarmee ze hun klanten documenten en foto’s kunnen vragen, om hun schadedossier te vervolledigen. Eerst geeft de verzekerde aan welk type document die zal doorsturen en waarover de bestanden gaan. Daarna vertrekken de bestanden met één klik. Ontvangt de klant later andere documenten, dan kan hij of zij die via dezelfde link doorsturen. Foto’s worden automatisch gecomprimeerd.”

Eenmaal verstuurd, ontvangt u als makelaar een mail dat uw klant documenten aan zijn of haar dossier heeft toegevoegd. Klikt u door, dan komt u op het Penboxplatform terecht, waar u de bestanden als één pdf downloadt. Die versleept u naar uw BMS, die de informatie eruit verwerkt en op de juiste plaats in het dossier opneemt.

Gratis te gebruiken, tot eind 2021!

Bent u een makelaar met veel klanten in de getroffen regio’s? Dan kan u het onlineformulier voor schadedossiers van Penbox tot eind dit jaar gratis gebruiken. “Op slechts een kwartier tijd geven we de verzekeringsmakelaar toegang tot de oplossing en leggen we uit hoe de tool werkt, met een voorbeelddossier. Daarna kan de makelaar van start!”

Gebruik nu gratis het onlineformulier van Penbox